Jak wybrać windę załadowczą?
Jak wybrać windę załadowczą?
Kupując windę załadowczą, trzeba najpierw określić jakie są nasze potrzeby? Czy winda będzie używana tylko okazjonalnie, czy codziennie a może nawet kilkadziesiąt razy dziennie? Paradoksalnie, najmniejsze windy o udźwigu 750-1000 kg są zwykle najwięcej obciążone pracą, ponieważ często jeżdżą w dystrybucji miejskiej, gdzie są używane od kilku do – nawet – kilkudziesięciu razy dziennie. To wpływa na tzw. resurs, czyli ustalanie stopnia zużycia urządzenia.
Liczy się udźwig
Niezależnie od trybu pracy, musimy ustalić – policzyć – jaki potrzebujemy udźwig windy? Jeśli mamy wozić ten sam lub podobny wagowo towar, to możemy z grubsza ustalić czy wystarczy nam winda o udźwigu 500, 750, 1000, 1500, 2000 czy 2500 kg. Większość producentów oferuje swoje urządzenia w takich przedziałach wagowych, choć występują i większe udźwigi. Obliczając potrzebny udźwig musimy jeszcze uwzględnić ewentualną wagę wózka paletowego oraz samego operatora stojącego na platformie. Zatem, jeśli wozimy np. palety o wadze 700 kg to winda o udźwigu 750 kg może się okazać nieco za słaba. Wiele tu zależy od sposobu obsługi załadunku i rozładunku. Np. czy operator stoi na platformie i w którym miejscu? Rzecz jasna, ważna jest też objętość przewożonych ładunków, ponieważ od tego zależy długość używanej platformy i sposób obsługi. Z kolei, im dłuższa platforma, tym większa się robi dźwignia, co będzie nam zmniejszać ciężar możliwego do załadowania towaru. Warto zwrócić uwagę na wykres obciążenia platformy, gdzie jest pokazana odległość środka ciężkości ładunku od brzegu skrzyni ładunkowej auta.
Kolejnym elementem związanym z wyborem udźwigu windy jest sama waga urządzenia, która zmniejsza dopuszczalną ładowność samochodu i możliwości przewozowe. Czasami, producent samochodu określa maksymalną nośność możliwej do zamontowania windy a jeśli tę nośność przekraczamy to konieczne jest zamontowanie dodatkowych podpór. Do tego, do niektórych samochodów, ze względów konstrukcyjnych, dedykowane są konkretne modele wind dopasowane sposobem montażu do konstrukcji (ramy) samochodu.
A co jeśli chcemy zamontować windę na busie i jednocześnie mieć stały dostęp do ładunku przez tylne drzwi? Jest to możliwe jeśli zamontujemy tzw. „windę połówkową”. Jest to platforma składana w ten sposób, że po złożeniu i zamknięciu, zasłania tylko jedną część tylnych drzwi samochodu a druga część się otwiera i umożliwia dostęp do przestrzeni ładunkowej. Wiele ciężarówek, w których wykorzystanie windy jest okazjonalne a większość załadunków i rozładunków obsługiwanych jest przy rampie, ma zamontowane windy chowane pod skrzynię. Same platformy w tych windach także są składane.
Bezpieczna i wygodna obsługa windy załadowczej
Wszyscy producenci zwracają dziś szczególną uwagę na bezpieczeństwo w obsłudze wind załadowczych. Praca z urządzeniem musi być nie tylko bezpieczna dla samego operatora windy ale także dla osób postronnych. Jest kilka elementów, które to zapewniają. Przede wszystkim są to zabezpieczenia przed stoczeniem się ładunku, tzw. roll-stopy. Zabezpieczenia przed upadkiem platformy z ładunkiem na ziemię, lub nadmierny odchył platformy od pozycji poziomej. Elementy zapewniające widoczność otwartej windy – migające lampki i odblaskowe flagi ostrzegawcze. Tego rodzaju zabezpieczenia w nowych windach są już standardem ale przy kupowaniu windy używanej, warto zwrócić uwagę czy takie wyposażenie występuje. Coraz popularniejsza jest także zdalna obsługa wind za pomocą sterowania radiowego co także poprawia bezpieczeństwo operatora.
To co w końcu wybrać?
Skoro już mamy określone potrzeby co do udźwigu windy, gabarytu ładunków i częstotliwości używania, trzeba ustalić, co do naszego samochodu można zamontować. Tu nie obejdzie się bez konsultacji z producentem windy albo serwisem, który będzie ją montował. Zwykle trzeba określić model auta, rodzaj zabudowy – izoterma, zabudowa kontenerowa, skrzyniowa itd., zmierzyć rozstaw ramy samochodu lub innych elementów aby określić jaki konkretny model windy można zamontować albo jaki ma być zestaw płyt montażowych. Oferta konkretnych producentów może się różnić nie tylko cenowo ale też pod względem wyposażenia.
Wybór producenta nie jest łatwy ponieważ, w praktyce, wszystkie liczące się firmy maja podobną ofertę. Jest jednak kilka elementów, które mogą się przydać przy wyborze windy konkretnego producenta. Oczywiście – cena. Ponieważ ceny zmieniają się z roku na rok, a nawet częściej, pominiemy ten element a dalej zobaczmy po kolei według spisu na naszej stronie:
- AMA
Produkcja tych wind została zakończona więc nowych nie kupimy. Kupno windy używanej wiąże się z ryzykiem, że nie dostaniemy już niektórych części zamiennych.
- ANTEO
Windy znanego w Europie włoskiego producenta w Polsce są mało popularne. Nie ma w tej chwili przedstawicielstwa oferującego nowe windy i jeśli coś można kupić to tylko używane z demontażu lub wraz z importowanymi autami. Windy te nie są specjalnie skomplikowane w naprawach (mała ilość elementów elektronicznych) ale wiele części zamiennych, które są dedykowane do wind Anteo, jest dość drogich i trudno dostępnych. Firma Largo sprowadza części do Anteo bezpośrednio od producenta i pomagamy w ustaleniu potrzebnych części na podstawie dostępnych katalogów.
BAR CARGOLIFT
Bardzo popularna w Polsce niemiecka marka oferuje solidne urządzenia i rozbudowaną sieć serwisową. Windy Bar Cargolift znane są chyba we wszystkich serwisach wind ale obsługa nowszych modeli często wymaga diagnozowania komputerowego, a z tym już bywa różnie. Dostępność części zamiennych jest dobra. Użytkownika mogą zaskoczyć relatywnie wysokie ceny sworzni oraz elektroniki.
BEHRENS
Kilka lat temu firma zakończyła produkcję wind marki Behrens Eurolift. Części zamienne, w większości są jeszcze dostępne. Była to wspólna produkcja z firmą Palfinger i z tego powodu wiele części nadaje się dla obu tych marek.
DAUTEL
Niemiecka firma, znana na naszym rynku, choć o umiarkowanej popularności. Urządzenia dosyć solidne. Części zamienne na ogół dostępne a sama marka znana jest większości serwisów.
DHOLLANDIA
Bardzo popularna w Polsce duńska firma, która w ciągu ostatnich lat znacząco zwiększyła swój udział w rynku. Dhollandia znana jest z tego, że praktycznie nie stosuje w swoich urządzeniach elektroniki. Poza nielicznymi modelami, trudno tam spotkać elektroniczne płytki czy moduły sterownicze. Atutem jest rozległa sieć autoryzowanych serwisów a i w serwisach nieautoryzowanych urządzenia te są znane. Dobry dostęp do części zamiennych – tak oryginalnych jak i zamienników. Jakiś czas temu, windy tego producenta przeszły swoiste „odchudzanie” w celu zmniejszenia wagi a to wymaga od użytkowników ścisłego stosowania się do limitów podnoszonych ciężarów i staranności obsługi. Od pewnego czasu problematyczny staje się dobór sworzni ponieważ jest ich duża różnorodność i często trzeba dodatkowo sprawdzać zgodność części podawanych w katalogu z tym co jest w urządzeniu.
ERHEL HYDRIS
Ta francuska firma nie istnieje już od kilkunastu lat. Brak wsparcia i dedykowanych części zamiennych. Jeśli taka winda trafi się wraz z samochodem to trzeba się liczyć z tym, że trzeba ją będzie dość szybko zezłomować.
MBB PALFINGER
Solidnie wykonane i popularne windy, dawniej znane jako MBB Hubfix. Atutem jest niewielkie zróżnicowanie rozmiarów i typów sworzni. W tych windach używa się wielu rodzajów dość kosztownych płytek elektronicznych i czujników poziomowania. Dobry dostęp do części oryginalnych i zamienników. Przy zakupie windy używanej warto sprawdzić, czy zachował się oryginalny numer seryjny.
PALFINGER PBS
Jest to wersja wind z serii PBS produkowanych przez znanego producenta żurawi hydraulicznych – firmę Palfinger. Te solidne i nieskomplikowane windy były wcześniej produkowane wspólnie z firmą Behrens i stąd wiele części jest zgodnych dla obu typów wind. Firma Palfinger wykupiła potem niemieckiego producenta wind MBB i tak powstała marka MBB Palfinger ale produkcja serii PBS została utrzymana.
SORENSEN
Znana od dziesięcioleci marka niemieckich wind załadowczych. Solidne wykonanie o dużej kulturze technicznej. Producent oferuje windy dwu i czterosiłownikowe w różnych wersjach udźwigu. Spora ilość elementów elektronicznych, które są dość kosztowne przy naprawach. Dobra dostępność części.
WULLHORST
Dość niszowa na naszym rynku marka austriackiego producenta. Firma Wullhorst produkuje niewielką gamę wind załadowczych. W Polsce brak przedstawicielstwa i autoryzowanych serwisów. Jeśli potrzebne są części dedykowane do tych wind to Largo utrzymuje kontakty z producentem i sprowadzamy takie części na zamówienie.
ZEPRO
To popularna i znana także w Polsce szwedzka Marka – obecnie firma należy do grupy Hiab. Te solidne windy, odporne na ciężkie warunki pracy, są dostępne w dużej gamie modeli i udźwigów. Urządzenia są znane w większości serwisów wind a dostęp do części jest dobry. Trudno powiedzieć coś krytycznego o tych windach, choć jakiś czas temu producent wprowadził nowe rodzaje płytek elektronicznych, które są kosztowne w zakupie a serwisy mają problemy z ich poprawnym podłączeniem.
Ostatnia uwaga dotyczy zakupu używanych wind załadowczych. Koniecznie należy zwrócić uwagę na to, czy na urządzeniu jest czytelna tabliczka (naklejka) znamionowa windy. Jeśli na urządzeniu nie ma żadnych oznaczeń identyfikacyjnych to, jeśli winda jest kupowana razem z samochodem, typ i numer fabryczny windy powinien się znajdować w dokumentach samochodu. W przeciwnym razie może być problem z rejestracją windy w Urzędzie Dozoru Technicznego.
Gdzie szukać tabliczki znamionowej?
Bar Cargolift umieszcza tabliczki aluminiowe na dole zewnętrznej strony platformy oraz zadrukowane naklejki na ramie podnoszenia. W windach AMA, Palfinger PBS, Behrens i MBB Palfinger, aluminiowa tabliczka znajduje się u dołu, na zewnętrznej stronie platformy. W windach Dautel i Dhollandia dane windy są widoczne na naklejkach umieszczonych na panelu skrzynki sterowania. W windach Sorensen jest to naklejka umieszczana na ramieniu windy oraz w pokrywie agregatu hydraulicznego. Zepro ma aż trzy miejsca umieszczania aluminiowej tabliczki znamionowej ale wszystkie znajdują się na głównej belce nożnej windy.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii WSPARCIE TECHNICZNE





