Śruby banjo w windach załadowczych
Śruby banjo w windach załadowczych służą do połączeń węży hydraulicznych z siłownikami hydraulicznymi, rozdzielaczami oleju itp. elementami zasilanymi olejem hydraulicznym.
Śruba banjo jest to z pozoru zwykła śruba, z tym, że wewnątrz – wzdłuż śruby – jest wydrążony kanał umożliwiający przepływ oleju. Z drugiej strony, olej jest doprowadzany do śruby wężem hydraulicznym z końcówką oczkową, która jest zakładana na śrubę. Otworki boczne w śrubie umożliwiają przejście oleju z węża do kanału wydrążonego w śrubie. Połączenie końcówki oczkowej węża i samej śruby jest zwykle uszczelniane uszczelkami gumowo stalowymi lub miedzianymi. W windach stosowane są śruby pojedyncze, umożliwiające podłączenie jednego węża olejowego albo śruby podwójne na dwa węże. Gwinty przyłączeniowe śrub – w zależności od producenta urządzenia – mogą być metryczne lub calowe.
Oprócz zwykłych śrub, zapewniających jedynie przepływ oleju, są też dość często stosowane śruby z zaworem bezpieczeństwa, zwane także zaworami dławiącymi lub dławikami. Skonstruowane są w ten sposób, że w kanale wydrążonym w śrubie jest wstawiona płytka stalowa z otworem o odpowiedniej średnicy, zapewniającym ustalony przepływ oleju. Śruby z zaworem bezpieczeństwa są montowane zarówno przy siłownikach podnoszenia jak i odchylania. Zabezpieczają platformę przed gwałtownym opadnięciem w razie awarii układu hydraulicznego.
W takiej sytuacji platforma będzie opadać z określoną prędkością, którą ogranicza wielkość otworu przepływowego.
Przy wymianie śrub z zaworem należy zwrócić uwagę na średnicę otworów w śrubie aby były takie jak zaleca producent urządzenia. Ważne też, aby na obu siłownikach tego samego typu, były zamontowane śruby o takim samym przepływie oleju, czyli identycznej średnicy otworu. Jeśli otwory będą się różnić to siłowniki, z uwagi na inną ilość przepływającego oleju, nie będą równo pracować a to może prowadzić do awarii.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii WSPARCIE TECHNICZNE





